قصيدة العشق بقلم سمير محمد


(العشق) بقلم سمير محمد
روحت اتقدم ليها
فشوفت حاجه غريبه
مغيره في لون عنيها
فاستغربت هيا ليه قاعده في صمت
وحاولت افهم ايه الي قالبها.'
وعنيها مش قادره يعيني تنطق
علشان مش شايفه غير حبيببها
حاولت اسمع صوتها
واشوف كلامها عليا
انتي بتدرسي:
كلميني عن نفسك شويه.
انتي بتحلمي .!!
طب احلامك بتوديكي لحد فين
انا ممكن احاول احققها
طب عارفه انا مين؟
فشوفت حاجه غريبه عليها
موجوعه مكسوره بتتألم
ودموعها مغطيه عنيها
وبرده مش عارفه تتكلم
عنيها زي ما تكون رصاصه
مخلاياني:
مش عارف انا مين
ومش عارف انا ايه
بس انا مادرتش بنفسي
غير وانا بقووول
بتحبيييييييييه...
ولأول مره اسمع صوتها
والخوف كان سابقه
وعنيها بتبكي وتدمع
وتقول اااه بحبه
وبصت لعنيا وقالتلي
ان املها في طيبتي
ودموعي سبقت ضحكتها
وافتكرت حبيببتي
لما اخدوها بعيد عني
بسبب تقاليد ملهاش لزمه
ولما دافعت كتيرعني ..
اتضربت بالمركوب والجزمه
انا عاوز اعرف ليه اهلينا
بيقضوا علينا بدون حاجز
في اي عرف واي دين
تقالدينا بترمينا للجاهز
وهيا قلقانه بتبكي
وعنيها متلونه بلونه
مقدرتش امسح انا دموعها
وقررت اني اخونه
ومحستش بجرحها
ولا حسيت بجرحي
وكلمت حبيببتي وقولتلها
انا عزمك علي فرحي
تعالي احضري اهووه
هنحلي روحنا
ومتزعليش نفسك
بكره هننسي جروحنا
روحنا راحت واتسحبت
في وقت غير وقتها
وحتي لو هتجوز
هتفضلي حبيببتي
الي انا بحبها
فاوفقت انها تجيلي
ودموعها ماليه خدها
ولبست اجمل فستان
كان موجود عندها
وببص علي المعازيم
وببص علي الاحباب
فجأه الي قلبي اختارها
تدخل من جوه الباب
لبسه هدوم تشوفها
عينك يودوك
لنورها الي منورها
جت وقالتلي مبروك
والوجع كان كاسرها
وكأنها بتقول انها
مش جت علشاني بس
علشان قلبها الي امرها
وانا الوحيد الي بيها حس
لانها حبيببتي الي قلبي اخترها
بضحك من ورا قلبي
وفي وسط كلامها
سمعت هماستها
تقول ياقمر ومين قدك
ومقدرتش تمسح دموعها
وقالتي انا لسه بحبك
وكان حلمي اني
ابقا بس جنبك
نفسي اكون جنبك
سندك جوه قلبك
فرحك وقت حزنك
روحك بعد موتك
ونفسي اموت قبلك
لاني بكل بساطه
مقدرش اعيش بعدك
اخر طلب هطلبه منك
ياريت انك تحضني
حسسني اني عروستك
لو زعلتك في يوم يارت
تبقا تسامحني
وبدون تردد دومعي نزلت
وفضلت معاها
ومحستش بنفسي
غير وانا برقص وياها
وهمست وقالتلي اني
انا دمي في دمك
فاكر كان كل حلمي
اني انا اموت بس في حضنك
ووقعت عالارض وايديها سابتني
وانا بنزف بصرخ
دي الانسانه الي حبتني
كان حلمها تموت جوه حضني
ومكنتش ابدا اتوقع
ان حلمها ده لموووت واخدني
لو حد اتغير علشانك
اتغير انت كمان زيه
لاني لو كنت مكانك
اتمني اتحب اكيد منه
دا التغيرا دا دليل عن عشق
والعشق دا يكفيك شره
يالي مش عارف ازاي تعشق
حب الاول وانت تشوف
هتلاقي العشق دا معناه
انك تتكلم متقوفش
ايوه انا بحبه مبخفش
يعني بحبه من غير خوف

بقلم الشاعر / سمير محمد

تعليقات